Χρηματιστηριακά Παράγωγα Καιρού
Weather derivatives
Τα παράγωγα καιρού είναι χρηματοοικονομικά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από εταιρίες, οργανισμούς ή φυσικά πρόσωπα ως τμήμα μιας επενδυτικής στρατηγικής για τη διαχείριση και τη μείωση των κινδύνων που συνδέονται με ανεπιθύμητα ή απρόβλεπτα καιρικά φαινόμενα. Ακριβώς όπως τα παραδοσιακά παράγωγα, των οποίων τα κέρδη εξαρτώνται από την τιμή ενός υποκείμενου τίτλου, ένα παράγωγο καιρού μπορεί να έχει για υποκείμενο τίτλο τα εξής: βροχόπτωση, θερμοκρασία, ξηρασία, υγρασία ή χιονόπτωση.
Ο επενδυτής, ο οποίος πωλεί αυτό τα Χρηματιστηριακά Παράγωγα Καιρού, αποδέχεται τον κίνδυνο επιβαρύνοντας τον αγοραστή με μια προμήθεια. Εάν δεν συμβεί τίποτα, ο επενδυτής καταγράφει κέρδος μέσω της προμήθειας. Εάν όμως ο καιρός επιδεινωθεί σε επίπεδα που περιγράφονται στη σύμβαση, τότε ο πωλητής υποχρεούται να πιστώσει τον αγοραστή με το συμφωνηθέν ποσό. Δεν πρόκειται ακριβώς για μια ασφάλεια, στην οποία ο ασφαλιζόμενος καιρικός κίνδυνος είναι σπάνιος, όπως ένας τυφώνας ή ένας ανεμοστρόβιλος. Στο καιρικό παράγωγο προϊόν η επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου είναι γεγονός σύνηθες, όπως π.χ. μια ξηρασία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ή μια καταστρεπτική για ορισμένη δενδροκαλλιέργεια πυκνή χιονόπτωση κατά του διάρκεια του χειμώνα.
Aυτή η πρωτότυπη μέθοδος hedging απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε εταιρείες παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και ενέργειας, αγροτικών προϊόντων, τροφίμων και ποτών, ασφαλιστικούς και τραπεζικούς ομίλους, εταιρείες μεταφορών ξενοδοχεία και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αναψυχής και ψυχαγωγίας.
Πρόκειται για προθεσμιακά συμβόλαια που δίνουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να κερδίσουν χρήματα, προβλέποντας την εξέλιξη των καιρικών συνθηκών σε μια προκαθορισμένη περίοδο. Tα προϊόντα αυτά βασίζονται σε ιστορικά στοιχεία για τις κλιματολογικές συνθήκες που βρίσκονται αποθηκευμένα στις βάσεις δεδομένων επίσημων μετεωρολογικών υπηρεσιών.
Πέρα από καθαρά εργαλεία αντιστάθμισης, τα παράγωγα καιρού μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλεία μάρκετινγκ. Mε την απομάκρυνση του κινδύνου καιρού από τους καταναλωτές οι προμηθευτές προσθέτουν αξία στα προϊόντα τους. Aν ασκηθεί μια ορθή πολιτική μάρκετινγκ το προϊόν γίνεται πιο ελκυστικό στους καταναλωτές και οι προμηθευτές μπορούν είτε να αυξήσουν την τιμή των προϊόντων τους, διατηρώντας το ίδιο επίπεδο πωλήσεων είτε να επιτύχουν αύξηση των πωλήσεών τους διατηρώντας την τιμή των προϊόντων τους αμετάβλητη, με αποτέλεσμα μια συνολική αύξηση των εσόδων τους. O αυξημένος κίνδυνος που αναλαμβάνουν οι προμηθευτές καλύπτεται από τη χρήση του παραγώγου καιρού και το κόστος του παραγώγου καιρού ανακτάται από την αύξηση των πωλήσεων.
Eνα δεύτερο πλεονέκτημα που μπορούν να έχουν οι προμηθευτές, είναι η εξομάλυνση των πωλήσεών τους κατά τη διάρκεια του έτους. Aυτό ισχύει κυρίως για τα εποχικά προϊόντα, των οποίων οι πωλήσεις είναι στενά συνδεδεμένες με τα καιρικά φαινόμενα. Mε τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται πιο συνεπής παραγωγή κατά τη διάρκεια του έτους και βελτίωση των επιπέδων τήρησης αποθεμάτων.
Tα εν λόγω προϊόντα διατίθενται από εξειδικευμένες χρηματιστηριακές εταιρείες, όπως η εταιρεία Coriolis ή η Speedwell Weather Derivatives και διαπραγματεύονται κατά κύριο λόγο στο χρηματιστήριο του Σικάγο. Aρκετές ακόμη αγορές, με πρώτη τη Euronext, ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν τη διαπραγμάτευση παραγώγων καιρού, καθώς βλέπουν ότι αυξάνεται ραγδαία το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για αυτά όσο εντείνονται τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Για μια πιό αναλυτική παρουσίαση επισκεφθήτε weather derivatives
Ενημέρωση για futures options stocks μετοχές δείκτες και forex, οικονομικά νέα και οικονομικές ειδήσεις
Πληροφορίες για χρηματοοικονομικά παράγωγα, μετοχές, εμπορεύματα, ισοτιμίες. Οικονομικά νέα από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.
Hμερολόγιο με οικονομικά νέα, παράγωγα καιρού, weather derivatives